مجله خودرو

تولید خودروی داخلی عامل اعتماد به نفس ملی؛ رونق تولید ملی نیازمند اعتماد

گاهی در طوفان‌های رسانه‌ای برخی واژگان آن قدر تکرار می‌شوند که مفهوم و معنی اصلی آن‌ها گم می‌شوند و بدون ایجاد درک درستی صرفاً تکرار می‌شوند. یکی از این واژگان که همواره مورد توافق رجال سیاسی و دولتمردان ایرانی بوده، تولید ملی است. اما تولید ملی چه اهمیتی دارد و علت تأکید بر آن در فرهنگ ایرانی و اقتصاد مقاومتی چیست؟ چرا صنعت خودرو در ایران به جای تقویت وجهه تولید داخلی و ایجاد اعتبار برای کالای ایرانی، باعث تضعیف آن شده است؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که به شکل دائم وجود دارند اما مهمولاً پاسخ روشنی به آن‌ها داده نخواهد شد. با ما همراه باشید تا کمی بیشتر در لایه‌های زیرین تولید ملی فرو رفته و به درک بهتری از کلیت موضوع برسیم.

تولید خودرو

تولید ملی ؛ یک انتخاب یا اجبار؟

واقعیت این است که برای کشورهای در حال توسعه تولید ملی یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار است. یکی از راه‌های درک اثرگذاری روش‌ها و تصمیمات در سطح کلان، نگاه به تاریخ و گذشته کشورهایی است که از همان تصمیم استفاده کرده‌اند. یک نمونه برای نشان دادن میزان اثر تقویت تولید ملی برای پیشرفت، کشور ژاپن است. ژاپن کشوری با ۱۲۶ میلیون نفر جمعیت و سومین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است؛ آیا مایه تعجب نیست که کشوری با این سطح از پویایی اقتصادی، هفتاد سال قبل با یک بمب اتمی با خاک یکسان شده باشد؟ کلید از خاک برخواستن ژاپن تکیه بر تولید ملی است! چیزی که توانست یک ویرانه را به سومین اقتصاد برتر جهان تبدیل کند، اعتماد به تولید ملی است. اما تولید ملی چه اثراتی دارد و چگونه می‌تواند باعث پیشرفت شود. آیا می‌توان از پراید به عنوان یک تولید ملی نام برد و از آن انتظار پیشرفت داشت؟

خودرو های بیسو

تکیه بر تولید ملی ؛ جنگ برای پیشرفت

تولید ملی از چندین نظر باعث پیشرفت یک کشور خواهد شد. اول آن که تولید ملی اولین گام برای رسیدن به خودکفایی و بی‌نیازی به سایر کشورهاست. اگر شما بتوانید به جای خرید یک محصول آن را تولید کنید، در عمل از نیروی خارجی بی‌نیاز خواهید شد. به علاوه با تأمین نیازهای جامعه با منابع داخلی دیگر نگرانی بابت خروج سرمایه از کشور وجود نخواهد داشت. تولید ملی با ممانعت از واردات شدید، کمک خواهد کرد تا سرمایه‌های ارزی نه تنها از کشور خارج نشود، بلکه با صادرات و ارز آوری، اقتصاد کشور به استحکام بیشتری برسد. این یک جنبه موضوع است و آن روی سکه نیز اشتغال‌زایی برای نیروی کار در کشور است. رونق تولید ملی کمک می‌کند تا کارگران و نیروی کار ماهر در یک کشور به جای بیکاری یا تلاش برای مهاجرت بتوانند کسب درآمد کنند. تا بدین جا تولید ملی یک بازی دو سر برد برای اقتصاد یک کشور است؛ ایجاد اشتغال از یک سو و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور در سمت دیگر. مورد بعدی که تولید ملی را به یک جادوی بی‌همتا در مسیر پیشرفت تبدیل خواهد کرد، برد سیاسی آن است. با توسعه تولید ملی ، یک کشور توان تولید محصولاتی حیاتی و کلیدی در عرصه‌های مختلف مثل نظامی، رایانه و سلامت را بدست می‌آورد و دیگر سایر کشورها توان ایجاد فشار و دیکته قواعد به این کشور را با تحریم یا قطع صادرات کالاها ندارند. این یعنی زمامداران کشوری با تولید ملی پویا، دست بالاتری در چانه‌زنی های سیاسی دارند؛ نه تنها به تحریم کالاهای اساسی تهدید نخواهند شد، بلکه ممکن است بتوانند بازارهای جهانی را با قطع تولیدات خود تهدید کنند. با این همه مزیتی که برای تولید ملی برشمرده شد، چرا این مسئله آنچنان که باید و شاید در ایران جدی گرفته نشده و افکار عمومی نسبت به آن دافعه دارند؟

حمایت از تولید ملی ؛ امری دو طرفه

 به همان میزان که از مصرف‌کننده ایرانی انتظار می‌رود تا با خرید کالای ایرانی برای رونق تولید ملی گام بردارد، تولیدکننده نیز باید بداند که در برابر این حس و اعتماد ایرانیان مسئول است. اگر یک تولیدکننده خواهان حمایت از مصرف‌کننده ایرانی است، باید بتواند او را قانع کند چون حس تعصب ملی و فرهنگ اعتماد به تولید ملی تا حدی می‌تواند یک فرد را از خرید کالای خارجی منصرف کند. اگر کیفیت محصولات به حدی قابل قبولی نرسد دیر یا زود مصرف‌کننده به کالای داخلی پشت خواهد کرد. این همان اتفاقی است که متأسفانه در صنعت خودروسازی رخ داده است!

صنعت خودرو

صنعت خودروسازی پاشنه آشیل تولید ملی

یکی از بخش‌هایی که به شکل جدی موجب تضعیف فرهنگ حمایت از تولید ملی شده در ایران شده است، صنعت خودروسازی است. اما چرا بی‌کیفیتی تولیدات صنعت خودرو تا این حد در ضربه زدن به این فرهنگ مؤثر بوده است؟ آیا به طور مثال بی‌کیفیت بودن ظروف تولیدی ایران به همان اندازه صنعت خودرو بر نظر و دیدگاه مردم تأثیر دارد؟ قطعاً جواب منفی است. پس از انقلاب صنعتی و سیل توسعه صنایع، این خودرو ها بودند که به عنوان نمادی از عصر جدید، داعیه‌دار رفاه و پیشرفت بودند. این اختراع گرانبها با تسهیل جابجایی بشر، سهم بسزایی در سرعت‌بخشی به زندگی او دارد. بررسی برخی آمارها به خوبی نشان می‎دهند که همزمان با پیشرفت بشر و رشد صنایع، صنعت خودرو تا چه حد اهمیت پیدا کرده است. در سال ۱۹۹۹ که آخرین سال از قرن بیستم میلادی بوده است، ۳۹ میلیون خودرو در سطح جهان تولید شده است اما این رقم در سال ۲۰۱۶ با افزایش چشمگیر و اساسی روبرو شده و به ۷۲ میلیون رسیده است! این نشان می‌دهد که بشر همزمان با پیشرفت خود، تا چه حد چشم به پیشرفت صنعت خودرو دوخته است. پس بی‌علت نیست که ضعف صنعت خودروسازی ایران باعث بدبینی ایرانیان نسبت به تولید ملی شده است. سرانه استفاده خودرو در ایران حتی نسبت به برخی کشورهای پشرفته نیز بالاتر است. به طور مثال در پاکستان به ازای هر پنجاه نفر یک خودرو، چین و هنگ‌کنگ به ازای هر ده نفر یک خودرو، در ترکیه به ازای هر هفت نفر یک خودرو وجود دارد اما در ایران به ازای هر پنج نفر یک خودرو! این نشان می‌دهد که از نظر ایرانیان خودرو و صنعت خودروسازی تا چه حد اهمیت دارد. با این اوصاف بدیهی است که تولیدات بی‌کیفیت، قدیمی و بدون ایمنی صنعت خودروی ایران باعث دلزدگی ایرانیان از پدیده تولید ملی شوند. اگر کالایی که بیش از هر چیز زندگی خود را با آن سپری می‌کنید، بی‌کیفیت باشد، چطور می‌توان به سایر کالاها اعتماد کرد؟!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا