اخبار خودرو

دلالی نمایندگی‌های خودروسازان

دلالی نمایندگی‌های خودروسازان

عوامل اجتماعی بر تقاضای محصولات شرکت های خودروسازی و نحوه عملکرد نمایندگی خودرو تأثیر می گذارد. شرکت های خودرو ساز و نمایندگی های آن ها نیز استراتژی های مدیریتی را برای انطباق با روندهای اجتماعی تغییر می دهند. به همین جهت در مقاله پیش رو، به بررسی نقش دلالی نمایندگی‌های خودروسازان، در بازارسازی و بالا بردن قیمت‌ها پرداخته شده است. در این میان متزلزل شدن میزان تولید و عرضه خودرو، بنابر سطح تعاملات و تقاضای بازار و از سوی دیگر بسته شدن تدریجی مرزهای کشور به روی خودروهای خارجی؛ فرآیند های تولید، فروش و خدمات پس از فروش خودروهای ساخت داخل را وارد مرحله ای بحرانی کرده است. به علاوه دلالی در بازار خودرو، یعنی فرآیند خرید و احتکار خودرو و فروش آن در موعد زمانی دیرتر توسط نمایندگان خودرو سازها به معضلی تبدیل شده که آن ها را از رسالت اصلی خویش، جدا نموده است.

برخی از شرکتهای نمایندگی خودرو

برای درک هرچه بیشتر خروج نمایندگی خودرو از وظایف اصلی خود، ورود با بازار دلالی خودرو، انحراف شرکت های نمایندگی خودرو از مسیر اصلی خودشان و کمک به تشویش بازار، لازم است تا نام شرکت های ارائه دهنده خدمات خودرویی و محصولات تحت پوشش آن ها را بدانیم. با توجه به اهمیت امر خدمات پس از فروش در صنایع مختلف خصوصاً صنعت خودرو، سازمان های دولتی نظارت بر بازار فروش خودرو، از چندین سال قبل با ایجاد راهکارهائی، سعی در ایجاد فضای رقابتی بین شرکتهای عرضه کننده خودرو و افزایش توان آنها در ارائه خدمات داشته اند. این سازمان ها به عنوان نهادی رگولاتوری، به نظارت و تنظیم بازار خودرو پرداخته و خدمات پس از فروش عرضه کنندگان و نمایندگی خودرو را بر اساس چهار شاخص ذیل مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند:

  1. هزینه های نمایندگی خودرو
  2. کیفیت خدمت ارائه شده
  3. نتیجه عملکردی و رضایتمندی حاصله
  4. سرعت خدمت نمایندگی خودرو
نام شرکت سازنده محصول نام شرکت خدمات دهنده یا نمایندگی خودرو معرفی محصولات
ایران خودرو نمایندگی ایران‌خودرو  یا ایساکو پژو ۴۰۵پژو ۲۰۷پژو رواسمندپژو پارس پژو ۲۰۶پژو آریانپژو ۴۰۷تندر ۹۰رانا سورنسوزوکیوانت پیکانکیزاشیدنا
سایپازامیادپارس خودرو   نمایندگی سایپا یا سایپا یدک پراید ۱۱۱پراید ۱۴۱آریوV5EADOH350مورانوپیکاپپادرا پراید ۱۳۱تیباسراتوH230تیاناپارس تندرکولئوسوانت نیسان وانتپراید ۱۵۱سایناCs35تندر ۹۰مگانریچوانت شوکا
نمایندگی خودرو
نمایندگی سایپا

البته دیگر نمایندگی های خودروسازان، عبارتند از:

  1. خدمات فنی رنا
  2. مزدا یدک
  3. ماموت دیزل
  4. تجارت ۲۱
  5. گواه
  6. آسان موتور
  7. اطلس خودرو
  8. ایرتویا
  9. کرمان موتور
  10. پرشیا خودرو
  11. ستاره ایران
  12. مدیران خودرو
  13. مزدا یدک
  14. مدیا موتورز
  15. ستاره نیک آریا
  16. مرتب خودرو
  17. عقاب افشان
  18. آریا دیزل
  19. ارس خودرو دیزل

 می باشد.

نمایندگی خودرو
برخی از شرکتهای نمایندگی خودرو

خدمات ارائه شده در هر نمایندگی خودرو

از آن جایی که هر نمایندگی خودرو، با هدف ارائه خدمات پس از فروش فعالیت می نماید، مهم ترین خدماتی که یک نمایندگی می تواند ارائه کند به شرح ذیل است:

  1. نمایندگی فروش خودرو
  2. تعویض دیسک و صفحه
  3. تعویض شمع
  4. صافکاری و نقاشی
  5. تعویض لنت
  6. تعویض پلاک
  7. پرچ پلاک
  8. تعویض صفحه کلاچ
  9. تعویض رادیاتور
  10. روغن سوزی
  11. ارتقای برنامه
  12. نصب دزدگیر
  13. تعویض سوئیچ
  14. نصب کولر
  15. خرابی کولر
  16. بازدید اولیه
  17. تعویض سپر
  18. رنگ کاری
  19. صافکاری + ایراد فنی
  20. روغن ریزی
  21. دنده جا نمی خورد
  22. دیفرانسیل زوزه می کشید
  23. پولیش کردن خودرو
  24. حک موتور
  25. کد گذاری سوئیچ
  26. شماره گذاری
  27. معاینه فنی
  28. تعویض تسمه تایم
  29. تعویض آینه
  30. تعویض شیشه
  31. دودی کردن شیشه
  32. تصادف
  33. رگلاژ درب
  34. دوگانه سوز کردن
  35. نصب ضبط
  36. ایراد ضبط
  37. تعویض روکش صندلی
  38. ایراد تسمه
  39. روشن شدن چراغ چک
  40. کد گذاری ریموت
  41. شکستن شیشه
  42. تعویض گیربکس
  43. شارژ گاز کولر

بنابر این مشاهده می کنیم که اهم وظایف یک نمایندگی خودرو، نسبت به خدمات پس از فروش خرید متمرکز تر است تا فروش خودرو آن هم به روش دلالی و احتکار!

خدمات نمایندگی خودرو
خدمات ارائه شده در هر نمایندگی خودرو

وظایف اصلی نمایندگی خودرو

رقابت بازاری هم اینک در صنایع مختلف، به ویژه در بخش خدمات پس از فروش خودرو نمایان گردیده و حالتی جدی و متراکم به خود گرفته است. چنان که شرکت های خدماتی در تلاشند با بهره گیری از آخرین روش های مدیریتی و مشتری مداری، خدمات ویژه ای را به مشتریان خود ارائه دهند و گوی سبقت را در جلب رضایت مشتریان از دیگران بربایند. بروز چنین وضعیتی، رسالت و مسئولیتهای نمایندگی های خودروسازان را مضاعف و دو چندان کرده است. نمایندگی های خودروسازان در کنار رقابت با دیگر موسسات خدمات رسانی، بایستی بتوانند علاوه بر کسب رضایت مشتریان، فعالیت های خود را با رشد روز افزون شرکت های خودرو سازی هماهنگ و همسو سازند. دستیابی به این اهداف با همکاری و همسویی نمایندگی های مجاز میسر خواهد شد، چرا که هر نمایندگی خودرو همیشه در تماس با مشتری بوده و آنها هستند که می توانند پیشرفت ها و تلاش های یک مجموعه بزرگ و عظیم تولیدی و خدماتی را به نتیجه برسانند. از همین روست که مسئولیتی سنگین بر دوش مدیران نمایندگی های مجاز قرار می گیرد و آن ها باید بتوانند به درستی از عهده این مسئولیت برآیند. اما متاسفانه تعدادی از نمایندگی های خودرو، از این هدف بازمانده و سعی در افزایش قیمت خودرو دارند! همانطور که دیدیم، هدف اصلی نمایندگی خودرو، کمک به خودروسازان در راستای توسعه بازار خودروسازی و رضایتمندی مشتری است. اما در ماه های اخیر، با ورود عوامل نمایندگی خودرو به بازار، و دخالت نادرست در خرید خودرو از شرکت تولید کننده و عرضه آن ها با قیمتی بالاتر به عموم مردم، موجب شد تا شرایط بازار خودرو به شدت متزلزل شده و وارد بازار دلالان گردد.

قیمت خودرو
وظایف اصلی نمایندگی خودرو

راهبرد نمایندگی خودرو در شرایط کنونی

نتایج تحقیقات علمی، عملی و پژوهشی، نشان دهنده این حقیقت است که فضای متلاطم بازار، بر افزایش نارضایتی خریداران خودرو تأثیرات معنی داری دارد. تا جایی که اگر هر نمایندگی فروش، از فلسفه ی وجودی و ماموریت اصلی خود دور بماند؛ بازار خودرو با موج عظیمی از نارضایتی همراه خواهد شد. نمایندگی های دارای مجوز ایران خودرو و سایپا، باید با تلاش در جهت ایجاد شفافیت، شرایطی را جهت اطلاع مشتریان از قیمت های واقعی خودرو فراهم آورند. به بیان دیگر، به اشتراک گذاری دانش، آن هم به طور صحیح و عاری از هرگونه سود جویی می تواند وضعیت بازار را به سمت تعادل بکشاند. بدین منظور و همچنین با هدف آگاهی از مهارتها، تخصصها و دانشهای موجود و لازم در درون و بیرون سازمان بهتر است از روش های برنامه ریزی شده همچون بکارگیری نقشه های دانش، ممیزی دانش، شبکه های مشاوره و غیره در راستای توانمند ساختن فرایند شناسایی دانش قدم بردارند. در صورتی که نمایندگی فروش، تلاش مدیریتی آگاهانه ای را به منظور کسب قابلیت های جدید مورد نیاز خود انجام داده و ایده های جدید را بکار بندد، می تواند خود را از قرار گرفتن در تنگنای دلالی نجات دهد. علاوه بر این لازم است به تحقیق و توسعه برنامه ریزی شده و ساختارمند در نمایندگی خودرو توجه نمود. نمایندگی های مجاز می توانند پس از بررسی و گزینش فرایندهای ارزشمند، آپدیت آن ها را در دستورکار نمایندگی خودرو خود قرار دهند. علاوه بر این نمایندگی خودرو می تواند از پایگاه داده های قدرتمند، جهت نگهداری صحیح اطلاعات استفاده نمایند. این راهبردها به شرکت های نمایندی خودرو کمک خواهد کرد تا از سمت بازار دلالی به سوی بازار خدمت دهی حرکت نمایند.

راهبرد نمایندگی خودرو
راهبرد نمایندگی خودرو در شرایط کنونی

منابع:

  1. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1019285/FULLTEXT01.pdf
  2. https://pdfs.semanticscholar.org/677f/8bd3f35622ba4269ed67795cb93f31dd8158.pdf
  3. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75902015000300304&lang=en
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166497218301159
  5. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1474034618301861
برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا