اخبار خودرو

ضرورت تولید خودروهای هیبریدی

به دلیل مصرف بالای سوخت های فسیلی توسط انسان برای استفاده از وسایل نقلیه موتوری مانند، اتومبیل ها، موتور سیکلت و… باعث کم شدن میزان این سوخت های فسیلی و همچنین آلاینده شدن محیط زیست برای انسان ها شده است. از این رو توجه بسیاری از افراد دنیا به سوی خودروی الکتریکی از جمله، خودروهای هیبریدی که به وسیله انرژی برق یا باتری و یا با کمترین میزان سوخت فسیلی حرکت می کنند، جلب شده است.

مطابق با تحقیقات و بررسی های صورت گرفته، اگر همچنان مصرف سوخت های فسیلی به شکل امروز ادامه پیدا کند، میزان دی اکسید کربن روز به روز بیشتر شده و در سال ۲۰۵۰ به دو برابر میزان امروز خواهد رسید که این مسئله از دیدگاه محیط زیست قابل قبول نبوده و موجب هر چه گرم تر شدن جهان می شود.

معرفی خودروهای هیبریدی و انواع آن

خودروهای هیبریدی علاوه بر موتور سوختی، موتور برقی نیز دارند که دارای باتری با قابلیت ذخیره انرژی می باشد. باتری در صورت نیاز خودرو به کمک آن می آید تا به عنوان نیروی کمکی آن بوده و در صورت انرژی کم در سرعت های پایین و یا خاموش شدن موتور سوختی، خودرو بتواند حرکت کند.

خودروهای هیبریدی در کشور های توسعه یافته مانند ایالت متحده آمریکا کاربرد زیادی دارند و در حدود ۳ درصد از خودرو های مورد استفاده مردم این کشور، این نوع از خودرو می باشد.

خودروی الکتریکی که به آن خودروی سبز نیز گفته می شود، از آلاینده های گاز گلخانه ای دور هستند و سر و صدای آن بسیار کم است و قیمت موتور الکتریکی آن نیز ارزان می باشد.

برخی از خودروهای هیبریدی، قابل اتصال به شبکه می باشد که با حروف لاتین PHEV نشان داده می شود. این نوع از خودرو در برطرف کردن عیب های خودرو هایی از این نوع اما معمولی ساخته شده است. باتری این نوع خودرو قابلیت تخلیه سریع و شارژ سریع را دارد و سیستم موتور سوخت فسیلی به طور کامل در آن وجود دارد.

خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی موازی، یکی از انواع این اتومبیل ها است که هر دو موتور سوخت فسیلی و بنزینی و موتور الکتریکی آن در زمان استفاده تمام مدت روشن است. به دلیل استفاده این اتومبیل از سوخت الکتریکی در سرعت های پایین، برای محیط های شهری بسیار مناسب است. طرز استفاده از آن به این گونه است که، سوخت فسیلی به موتور بنزینی و انرژی باتری به موتور الکتریکی به طور همزمان می رسد.

یکی دیگر از انواع این خودرو، خودرو های هیبریدی سری هستند، به دلیل این که از موتور سوخت فسیلی تنها برای شارژ باتری استفاده می شود و کارها به وسیله موتور الکتریکی انجام می شود، به آن خودروی سبز و پاک می گویند. این نوع اتومبیل باتری گران تری نسبت به سایر اتومبیل ها دارد و در ژنراتور احتراق داخلی آن پیچیدگی هایی وجود دارد و به این دلیل پر هزینه تر هستند.

در نوع هیبرید های سری موازی از تکنولوژی هر دو اتومبیل ذکر شده استفاده شده است. در سرعت پایین این نوع خودرو، تنها موتور الکتریکی کار می کند و در هر زمانی که خودرو ایستاده است، موتور بنزینی به صورت اتومات خاموش شده و تنها موتور الکتریکی شروع به کار می کند. به این صورت در مصرف سوخت فسیلی صرفه جویی می شود و بالطبع از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری می شود. در زمانی که خودرو نیاز به انرژی بیشتری دارد مثلا در سر بالایی ها، خودرو از موتور بنزینی استفاده می کند. در نوع دیگر این خودرو ها، به نام هیبرید های ملایم موتور های الکتریکی و موتور سوخت فسیلی و بنزین به صورت همزمان کار می کنند. برخلاف سایر خودرو های هیبریدی در این نوع از باتری های قوی با قابلیت ذخیره سازی بالا استفاده نمی شود.

نوع دیگر این خودرو ها، هیبرید های شارژی هستند، قابل متصل شدن به شارژر هایی در ایستگاه های شهری هستند و تا زمانی که باتری آن ها به صورت کامل تخلیه نشود به سوخت فسیلی نیازی ندارد. بنابراین باتری های این نوع خودرو بزرگتر بوده و قابلیت ذخیره سازی انرژی بیشتری را دارد.

در تولیدات اولیه این اتومبیل و قبل از سال ۲۰۱۱، استفاده از موتور بنزینی یا الکتریکی بر اساس میزان فشار بر روی پدال گاز این اتومبیل ها بود، اما در سال های بعد و در تولیدات بعدی این خودرو، راننده می توانست انتخاب کند که خودرو به صورت الکتریکی حرکت کند یا با سوخت فسیلی.

نقش خودروهای هیبریدی در پاکیزگی محیط زیست

این خودرو ها در مقایسه با سایر خودرو ها گاز منواکسید کربن (CO) کمتری تولید می کنند، به طوری که اگر ۱۰۰۰ عدد از این خودرو را با سایرین مقایسه کنیم و هر کدام از آن ها ۲۰۰۰۰ کیلومتر مسافت طی کنند، خودرو های معمولی ۴۳۴۰ تن گاز منواکسید کربن تولید می کنند در صورتی که این مقدار در خودرو های الکتریکی ۲۷۸۰ تن است. اختلاف این دو با هم تقریبا برابر با جرم خالص هزار دستگاه خودرو سواری است.

با توجه به بالا بودن مصرف سوخت فسیلی در اتومبیل های تاکسی و حمل و نقل عمومی، به کارگیری خودرو الکتریکی در این زمینه بسیار اهمیت دارد و در اجرای قانون هوای پاک نیز مورد توجه است.

علاوه بر گاز منواکسید کربن و گازهای گلخانه ای که به عنوان آلاینده های محیط زیست محسوب می شود، ذرات معلق در محیط نیز به عنوان آلاینده شاخص تهران مطرح است. خودروهای هیبریدی طبق قانون باید از استاندارد یورو ۵ برخوردار باشد. مصرف سوخت فسیلی در آن ها بسیار پایین است و با توجه به کاتالیزور های این خودرو ها، سوخت را ناقص منتشر نمی کنند و سبب آلودگی هوا نمی شوند. در استاندارد یورو ۵ علاوه بر منواکسید کربن و هیدروکربن میزان آلاینده های نیتروژن و ذرات معلق نیز مورد توجه است.

تحقیقات نشان می دهد که روزانه در ایران، ۶۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که موجب تولید حدود ۱۳۸ هزار تن دی اکسید کربن می شود. برای رسیدن به پیشرفت های جهانی در زمینه خودرو سازی و استفاده از خودروی الکتریکی و سبز، به برنامه ریزی دقیق و مشخص در صنعت حمل و نقل کشور نیاز است. از جمله این برنامه ریزی ها؛ شناسایی فناوری خودروهای الکتریکی و زیر ساخت های آن و توانمندی های داخلی جهت تولید این خودرو ها و تولید باتری، شناسایی بازار اولیه خودرو، حمایت از خریداران این خودرو با دادن وام، حذف مالیات و تعرفه ها و….

منابع مورد استفاده در این مقاله:

– خودرو های برقی، نوشته گروه تولید پراکنده برق و حرارت؛ ۱۳۹۰

– خودرو های برقی، نوشته مهندس فرهاد کاشانی؛ ۱۳۹۳

– ارزیابی سیاست افزایش تعرفه خودرو های سواری با تاکید بر خودرو های هیبریدی، نوشته سیما رفسنجانی؛ ۱۳۹۶

خودروهای برقی و هیبریدی، ربکا پتیفورد، ترجمه ماندانا قهرمانلو، انتشارات آیین تربیت

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا