مجله خودرو

نقد بررسی مشخّصات فنّی و امکانات رفاهی و ایمنی وانت شوکا

وانت شوکا یکی از وانت‌های تولیدی شرکت سایپا می‌باشد و چندین سال است که تولید آن بنا به دلایل نامعلومی متوقّف شده است. خودروسازی سایپا این اتومبیل را از روی الگوهای اوّلیه‌ی خودروی پراید طرّاحی و ساخته است و آن را در بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ روانه‌ی بازارهای داخلی کرده است. طرّاحی متفاوت این خودرو در ترکیب با فضای کابین زیبای آن موجب شد تا توجّه خریداران خودروهای وانت نسبت به این اتومبیل تولید ملّی جلب شود. در این مقاله قصد داریم تا مشخّصات فنّی و امکانات این خودروی تولید ملّی را به شما معرّفی نماییم.

وانت شوکا
وانت شوکا در بین سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ روانه‌ی بازارهای داخلی شد

ویژگی‌های ظاهری وانت شوکا

خودروسازی سایپا وانت شوکا را با استفاده از طرّاحی‌های اوّلیه‌ی خودروی پراید ساخته است و این موضوع موجب زیبایی و متفاوت شدن آن نسبت به دیگر وانت‌های موجود در بازار خودروی ایران گردیده است. چراغ‌های جلویی و جلو‌پنجره‌ی این خودروی تولید ملّی مشابه با خودروی پراید می‌باشند و این ویژگی موجب افزایش حدس و گمان‌هایی در رابطه با شباهت‌های این دو خودرو شده است. وانت شوکا جزو مدل‌های کم‌تر شناخته شده‌ی شرکت سایپا محسوب می‌شود و تنها در بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به مرحله‌ی تولید رسیده است و به همین دلیل اطّلاعات دقیقی در رابطه با مشخّصات و ویژگی‌های آن در دسترس نمی‌باشد. نمای جانبی این خودرو از مدل‌های مختلفی همچون: زامیاد و وانت نیسان الگوبرداری شده است و آثاری از طرّاحی قسمت‌های مختلف این اتومبیل‌ها در نمای جانبی این خودروی تولید ملّی به چشم می‌خورند. تنها نکته‌ای که این اتومبیل را عجیب‌تر از رقبای خود جلوه داده است این مورد است که رینگ‌های استفاده شده در ساخت این خودرو به هیچ عنوان با طرّاحی خارجی وانت شوکا تناسب ندارند و این خودرو را به یک اتومبیل عجیب تبدیل کرده‌اند. با این حال، نمای پشتی این اتومبیل تولید ملّی به زیبایی ساخته شده است و نمی‌توان از جذّابیت چراغ‌های عقبی آن چشم‌پوشی کرد. طرّاحی این چراغ‌ها بهتر از طرّاحی چراغ‌های عقبی رقبای این خودرو می‌باشد و این مسئله در آن زمان موجب شد تا خریداران اشتیاق فراوانی را برای خرید این اتومبیل از خود نشان دهند. با در نظر گرفتن این موارد، شرکت سایپا بنا به دلایل نامعلومی تولید وانت شوکا را بعد از ۴ سال متوقّف نمود و گزینه‌های پیش روی خریداران خودروهای وانت را محدود‌تر از گذشته کرد.

وانت شوکا از طرّاحی بهتری نسبت به رقبای اصلی خود بهره می‌برد

طرّاحی فضای کابین وانت شوکا

فضای کابین وانت شوکا از طرّاحی زیباتری نسبت به رقبای این اتومبیل برخوردار است و این موضوع موجب شده است تا خریداران با اشتیاق بیشتری برای خرید این خودرو اقدام نمایند. داشبورد و پنل مرکزی این اتومبیل تولید ملّی از یک طرّاحی زیبا و منحصر به فرد بهره می‌برد و این ویژگی موجب برتری آن نسبت به رقبای اصلی خود شده است. استفاده از چوب مصنوعی و پلاستیک مقاوم برای ساخت پنل مرکزی این خودرو باعث شده است تا وانت شوکا از تمامی لحاظ نسبت به اتومبیل‌هایی همچون وانت نیسان برتری داشته باشد. همچنین، غربیلک فرمان و صفحه‌کیلومتر این اتومبیل نیز زیباتر و کاربردی‌تر از رقبای آن ساخته شده‌اند و این مسئله در آن زمان موجب جلب توجّه مشتریان به سمت این خودرو شد. با این حال، کیفیّت ساخت صندلی‌های این اتومبیل چنگی به دل نمی‌زنند و رقبای وانت شوکا را از این نظر در موقعیّت بهتری قرار داده‌اند. در کل، باید اعتراف کنیم که طرّاحی فضای کابین این اتومبیل توانسته است تا به خوبی افکار منفی مربوط به طرّاحی عجیب رینگ‌های این اتومبیل را از ذهن خریداران دور کند.

فضای کابین وانت شوکا از یک طرّاحی زیبا و منحصر به فرد برخوردار است

مشخّصات فنّی

وانت شوکا یک اتومبیل دوگانه‌سوز می‌باشد و این ویژگی یکی از موارد ضروری برای یک وانت محسوب می‌شود. این خودرو به یک موتور ۲.۴ لیتری و ۴ سیلندر مجهّز است و آرایش سیلندر‌های آن به صورت خطّی می‌باشد. ظرفیت باک این اتومبیل ۴۰ لیتر عنوان شده است و توانایی ذخیره‌سازی ۱۱۳ لیتر گاز را در اختیار دارد و این مسئله نشان‌دهنده‌ی اهمیّت کمپانی سایپا به نیاز‌های خریداران وانت شوکا می‌باشد. این اتومبیل در حالت بنزینی توانایی تولید ۹۵ اسب بخار انرژی در ۴۸۰۰ دور در دقیقه را دارد و در حالت گازسوز ۸۵ اسب بخار انرژی در ۴۸۰۰ دور در دقیقه را تولید می‌کند. حدّاکثر گشتاور تولیدی این خودرو در حالت بنزینی ۱۹۰ نیو‌تن‌متر در ۲۴۰۰ دور در دقیقه گزارش شده است و این مقدار در حالت گازسوز به ۱۸۰ نیو‌تن‌متر در ۲۴۰۰ دور در دقیقه کاهش پیدا می‌کند. وانت شوکا همچون دیگر وانت‌های موجود در بازار یک اتومبیل دیفرانسیل جلو می‌باشد و به یک گیربکس دستی مجهّز است و ظرفیّت حمل بار آن ۱.۹ تن عنوان شده است. مشخّصات فنّی وانت شوکا تفاوتی با دیگر رقبای آن ندارد و حتّی در برخی موارد همچون قدرت موتور نسبت به دیگر رقبای خود اتومبیل ضعیف‌تری محسوب می‌شود و این موضوع موجب تمایل بیشتر خریداران برای خرید رقبای آن شده است.

نمای ظاهری وانت شوکا موجب تمایز این خودرو با دیگر رقبای آن شده است

امکانات رفاهی و ایمنی

امکانات رفاهی و ایمنی خودروهای وانت از جمله مواردی است که همواره موجب دلسردی خریداران این خودروها شده است. وانت شوکا نیز از این قضیه مستثنی نیست و از امکانات رفاهی و ایمنی ضعیفی برخوردار است و این مسئله باعث شده است تا خریداران خودروهای تولید ملّی از خرید این گونه خودروها منصرف شوند. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی همچون: سیستم ترمز ABS به همراه سیستم کنترل پایداری EBD، سیستم تهویه مطبوع با قابلیّت تنظیم دستی و سیستم صوتی اشاره کرد. نبود امکاناتی همچون کیسه‌ی هوا در وانت شوکا امری غیر عادّی تلقّی نمی‌شود زیرا خودروسازی سایپا هنوز در برخی از مدل‌های جدیدتر خود این ویژگی‌ را جزو آپشن‌های خودرو به مشتریان ارائه می‌دهد! با این حال، به نظر می‌رسد که این خودرو در طول سال‌های عرضه‌ به بازار هیچ‌گاه نتوانست تا جایگاه مناسب خود را پیدا کند و این کار را به نسل‌های جدید‌تر و بروز‌تر خود واگذار کرده است.

قیمت بالای این خودرو علاقه‌مندان را از خرید آن منصرف کرده است

قیمت در بازار آزاد

بیش از ۶ سال است که نسل‌ اوّل وانت شوکا از چرخه‌ی تولید خارج شده است و به دلیل محبوبیّت کم‌تر این مدل اطّلاعات دقیقی در رابطه با قیمت آن در دسترس نمی‌باشد. با این حال، مدل‌های دسته دوّم این خودرو در بازار با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، قیمت این اتومبیل بطرز عجیبی بالاتر از رقبای آن می‌باشد و این مسئله خریداران آن را با شکّ و تردید‌هایی مواجه کرده است و آن‌ها را به سوی اتومبیل‌های دیگری سوق داده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا