مجله خودرو

نقد و بررسی مشخّصات فنّی و امکانات رفاهی و ایمنی ۲۰۶ تیپ ۱

حتی اگر یکی از طرفداران خودروهای فرانسوی نباشید، نمی‌توانید منکر نفوذ بالای آن‌ها در بازار خودروی ایران باشید. پژو برند نام‌آشنایی برای ایرانیان است که حتی از قبل انقلاب نیز نتوانسته سهم بالایی در بازار ایران داشته باشد. خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۱ یکی از محصولاتی است که از سبد محصولات این خودرو توانست در سال ۱۳۸۱ راه خود به بازار ایران را باز کند. یک خودروی جمع و جور و کامپکت که در کنار شتاب بالا و فرمان‌پذیری بی‌نقص، مصرف کم سوخت را با توجه به بحران های سوختی جهان در دستور کار خود قرار داده است. این خودرو توانسته به عنوان یکی از برترین خودروهای اروپا در هنگام تولید، فروش بالایی را حتی در بازارهای اروپا تجربه کند. ورودی پژو ۲۰۶ تیپ ۱ به بازار نوید گشایش و گسترش بیش از پیش بازار خودروهای نسبتاً لوکس را در ایران می‌داد. نوید خوشی که حقیقت داشت و با عرضه تیپ های بعدی نیز ادامه یافت. پژو ۲۰۶ تیپ ۱ از همان بدو ورود مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفت. داشتن یک ظاهر متمایز و جدید عاملی شده بود تا پژو ۲۰۶ تیپ ۱ در خیابان های ایران توجهات را به سمت خود جذب کند. نکته جالب این که علیرغم فضای کم عقب این خودرو، همچنان این خودرو مورد استقبال خانواده‌های ایرانی نیز قرار گرفت. هرچند همواره پژو ۴۰۵ نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۱ انتخاب خانوادگی‌تری بوده است.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۱

پژو ۲۰۶ تیپ ۱ در بخش پیشرانه از یک موتور ۱۳۶۰ سی.سی بهره می‌گیرد. این عدد بر روی کاغذ برای بسیاری ناامیدکننده به نظر می‌رسد اما پس از فشردن پدال گاز و کسب تجربه شخصی از این خودرو نظر شما عوض خواهد شد. این موتور که توان تولید ۷۵ اسب بخار را دارد در اصل یکی از اجداد موتور معروف TU5 است و به همین خاطر کد آن TU3 است. باید گفت که هماهنگی کامل پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۱ با گیربکس آن و وزن کم خودرو باعث شده تا واکنش پدال گاز بسیار سریع تر چیزی باشد که پیشبینی می‌کنید. هر چند در مقایسه با سایر تیپ ها میزان شتاب و چابکی چنگی به دل نمی‌زند اما در مقایسه با سایر خودروهای بازار، این میزان چابکی همچنان عالی است. در بخش گیربکس نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۱ با گیربکس دستی عرضه شد و از گیربکس اتوماتیک برای عرضه در بازار ایران در آن زمان استقبالی صورت نگرفت. نتیجه نهایی هم‌نشینی پیشرانه TU3 و گیربکس دستی پنج دنده شتاب صفر تا صد ۱۴.۱ ثانیه‌ای است که عدد بدی نیست. داستان جایی جذاب‌تر می‌شود که متوجه شوید این کیفیت در راندن تنها یا ۶.۴ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر نصیب‌تان خواهد شد و این عالی است. داشتن چنین خودروی چابک و سبک‌سری با این مصرف سوخت تا آن زمان رویای اکثر جوانان طبقه متوسط ایران بود. پژو ۲۰۶ تیپ ۱ با این مشخصات توانست تیراژ تولیدی بیش از ۱۲ هزار عدد را پشت سر گذاشته و خود را به بازار خودرو ثابت کنید. موفقیت پژو ۲۰۶ تیپ ۱ باعث شد تا از تیپ‌های بعدی نیز استقبال بالایی به عمل آید.

206

امکانات رفاهی

در پژو ۲۰۶ تیپ ۱ برخلاف تیپ های بالاتر باید انتظارات خود از امکانات رفاهی را بیشتر تقلیل دهید. در این خودرو از ترمز ABS پشتیبانی می‌شود اما برخلاف تیپ‌های بالاتر خبری از EBD نیست. همچنین با اینکه کیسه هوا از همان ابتدا در پژو ۲۰۶ تیپ ۱ برای هر دو سرنشین جلو تعبیه شده است اما شیشه‌های برقی تنها در جلو در دسترس هستند و شیشه‌های عقب دستی هستند. البته این موضوع تا عرضه تیپ سوم ادامه داشت. تنظیم آینه ها در پژو ۲۰۶ تیپ ۱ برقی نیست و سیستم تهویه مطبوع دستی است. باید در هنگام قضاوت امکانات رفاهی این خودرو فراموش نکنید که سال عرضه پژو ۲۰۶ تیپ ۱ اوایل دهه هشتاد است و وجود برخی امکانات رفاهی در همین سطح نیز کاملاً عالی است. سنسور دنده عقب در دسترس نبوده و قفل خودرو از گونه مرکزی با ایموبیلایزر است.

طراحی داخلی پژو ۲۰۶ تیپ ۱

طراحی داخلی این مدل با تیپ‌های بالاتر تفاوت زیادی ندارد اما این باعث نمی‌شود که زبان به ستایش آن باز نکنیم. یک طراحی ارگونومیک و شیک که در فضای کامل بیشترین آسایش را ممکن ساخته پژو ۲۰۶ تیپ ۱ را از تمام رقبای معاصر خود متمایز کرده است. آسایش سرنشینان ممکن است در صندلی عقب در قیاس با خودروی پژو ۴۰۵ عالی نباشد اما غیر قابل تحمل نیز نیست هرچند سرنشینان جلو هیچ کم و کاستی حس نمی‌کنند. طراحی کلی داشبورد از زبان طراحی جدیدی برای زمان عرضه پیروی کرده و آمپرها و صفحه پیش روی راننده بشدت اسپرت هستند. راندن چنین ماشینی در اوایل دهه هشتاد و یا حتی در حال حاضر در قیاس با خودرویی همچون پراید بسیار لذت‌بخش است. اینکه بتوانید با قیمتی به صرفه از چنین امکانات و کیفیتی استفاده کنید دل اکثر خریداران این رنج قیمتی را می‌رباید.

قیمت و رقبا

کاملاً مشخص است که در صورت تقاضا برای خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۱ باید سراغ مدل‌های کارکرده بروید چون تولید این خودرو در عمل متوقف شده است. به همین علت تعیین قیمت دقیق این خودرو در بازه خاصی امکان‌پذیر نیست و باید خاطرنشان کرد که خرید گونه سالم آن سخت یا حتی بشدت نادر است. مثلاً در سایت‌های خرید و فروش خودرو خرید یک مدل کارکرده پژو ۲۰۶ تیپ ۱ که کارکردی معادل ۳۶۰هزار کیلومتر دارد با قیمت ۲۴ میلیون ممکن است. هرچند اگر یکی از دلدادگان بچه شیر فرانسوی هستید و رنج قیمت خرید خیلی برای‌تان اهمیت ندارد می‌توانید سراغ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بروید که در حال حاضر با قیمت ۱۰۱ میلیون تومان در نسخه دارای سنسور عقب قابل خریداری است. قیمت اعلام شده برای خودروی خشک و دست اول پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است. هرچند اگر قرار باشد که سراغ خرید خودروی دست دوم و کارکرده بروید رقبای زیادی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۱ پیدا می‌شوند و انتخاب سخت خواهد شد اما بسیاری افراد همچنان جویای تجربه رانندگی با این خودروی خاص و انقلابی هستند. پژو ۲۰۶ تیپ ۱ اولین خودروی تولید ملی بود که توانست دل جوانان ایرانی را آنچنان که باید و شاید به دست آورد. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا