مجله خودرو

نقد و بررسی مشخّصات فنّی و امکانات رفاهی و ایمنی پژو ۲۰۷i صندوقدار

پژو ۲۰۷i صندوقدار یکی دیگر از خودروهایی است که حاصل ایرانیزه کردن یکی از مدل های ساخت شرکت خودروسازی پژو است. پس از آن که ایرانخودرو متوجه استقبال بالایی از نمونه بدون جعبه شد، تولید و عرضه خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در دستور کار قرار گرفت. در ساخت این خودرو از تجارب بدست آمده در تولید گونه صندوق‌دار پژو ۲۰۶ استفاده شد. در نهایت در اسفند سال نود و شش، این اسب نوپای شرکت ایران خودرو معرفی و پیش فروش آن کلید خورد. پیرامون خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار حواشی زیادی وجود دارد؛ از جمله مقایسه آن با گونه فرانسوی و اصلی ۲۰۷ تا مقایسه تغییرات ظاهری آن با ۲۰۶ صندوق‌دار! در هر حال با گذشت چندین سال از عرضه، پژو ۲۰۷i صندوقدار توانسته به سهم مناسبی از بازار خودروهای سدان کشور دست پیدا کند. عرضه همزمان این سدان جذاب با دنا پلاس توربو بر میزان فروش آن در ابتدا اثراتی داشت اما با گذشت مدتی کوتاه، این محصول توانست بیش از دنای توربو پلاس مورد استقبال خریداران قرار گیرد. با ما همراه باشید تا قدری بیشتر خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار را زیر ذره‌بین بررسی خود قرار دهیم.

پیشرانه و گیربکس

اولین چیزی که اکثر مشتریان را به سمت خرید این خودرو جذب خواهد کرد استفاده از موتور TU5 در بخش پیشرانه خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار است. این موتور سال‌هاست که مورد استقبال بازار ایران قرار گرفته و تا حدود زیادی امتحان خود را پس داده است. این موتور ۱۰۵ اسب بخاری که حجم دقیق آن ۱۵۸۷ است از نظر مصرف سوخت عملکرد مناسبی دارد و توانسته میزان مصرف سوخت ترکیبی را به ۵.۸ لیتر در صد کیلومتر برساند. البته بخشی از این عدد را باید ناشی از گیربکس AL4  دانست؛ این گیربکس عملکرد بسیار بد یا حتی افتضاحی دارد و این بر مصرف سوخت خودرو نیز اثر منفی گذاشته است. گیربکس خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار بشدت پر استهلاک و آسیب‌پذیر است؛ اما مشکل محدود به این نکته نیست و در عملکرد نیز وضعیت افتضاحی از آن شاهدیم. جا رفتن دنده‌ها اصلاً راحت و روان نیست و تجربه خوبی برای راننده به ارمغان نخواهد آورد. دنده‌ چهار سرعته است و در انتقال سریع نیرو چنگی به دل نمی‌زند. در مجموع به ترکیب بخش پیشرانه و گیربکس این خودرو می‌توان نمره قابل قبول را داد. بهره‌گیری از موتور کم‌حجم اما خوش نفس TU5 باعث شده تا حدودی عملکرد نامناسب گیربکس پوشش داده شود. در نهایت ترکیب پیشرانه مذکور و این گونه از دنده اتوماتیک باعث شده شتاب صفر تا صد این خودرو به ۱۲.۶ ثانیه برسد.

نمای ظاهری؛ همان همیشگی با کمی تغییرات جزئی

در نمای ظاهری اما باید گفت که جذابیت بیشتری نسبت به ۲۰۶ شاهد هستیم. تغییر طراحی ظاهری چراغ‌ها در هم‌نشینی با سپر جلو و گلگیر، شمای جدیدی به خودرو داده است؛ کمی جوان‌پسندتر و جدیدتر. این خودروی تولید ملی برخلاف سلف خود در حالت پایه از یک اسپویلر بر روی جعبه عقب استفاده می‌کند. در سپرهای جلو نیز تعبیه پره‌هایی سطح کلی سپر را افزایش داده و احتمالاً تا حدودی به آیرودینامیک خودرو کمک شده است.

امکانات رفاهی

در بخش رفاهی و امکانات خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار نمره قابل قبولی دارد. یادتان باشد که باید در این بخش نیز معیار سنجش خود را خودروهای داخلی هم‌دوره با آن قرار دهید. هر قدر عملکرد گیربکس ناخوشایند باشد، در نهایت باید پذیرفت که داشتن دنده اتوماتیک یک امکان رفاهی خوب برای رانندگان است. کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو فراهم شده، سیستم ترمزها ABS، EBD و EBA بوده، ترمز جلو و عقب هر دو دیسکی اما بخش جلو با سیستم خنک تعبیه شده است. سیستم صوتی بکار رفته در مدل پایه خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار مالتی مدیا بوده و قابلیت پشتیبانی از DVD، USB و بلوتوث را دارد. پخش صدا هم بر عهده ۴ بلندگوی گذاشته شده است. برخی از امکانات متمایزی دیگری که در این خودروی تولید ملی به چشم می‌خورد به شرح زیر هستند.

  • سنسور دنده عقب
  • دوربین دید عقب
  • سیستم قطع‌کن سوخت
  • فرمان تلسکوپی
  • قفل مرکزی با ایموبیلایزر
  • کروز کنترل
  • آینه‌های جانبی تاشوی برقی
  • سیستم روشنایی ترک خودرو
  • تنظیم چراغ های جلو از داخل اتاق
  • کلیدهای کنترل روی فرمان

تغییرات قیمت خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در بازار

قیمت این خودرو نیز مانند بسیاری دیگر از خودروهای موجود در بازار با یک شیب تند در هنگام افزایش روبرو شد. جدا از شیب معمول بازار، وجود تقاضای بالای جهت خرید این خودرو باعث افزایش میزان جهش آن در بازار شده است. در هنگام عرضه قیمت این خودرو در سال ۹۶ تنها ۴۷ میلیون تومان بود. با گذشت یک سال این عدد همزمان با بازار جهش ترسناکی تجربه و به ۱۰۶ میلیون تومان رسید. اما افزایش فقط محدود به اینجا نبود و در ابتدای امسال قیمت این خودرو به عدد سرسام‌آور ۱۸۵ میلیون رسید. این قیمت در کنار قیمت ۴۷ میلیون پراید در آن برهه منطقی به نظر می‌رسید. اخیراً نیز با گذشت حدود ۱۱ ماه قیمت این خودرو بین ۲۰۰ تا ۲۰۵ میلیون تومان در نوسان است. چنین افزایشی در تنها سه سال کاملاً ترسناک است اما با وجود خیز بلند بازار، برای این خودرو نیز اجتناب‌ناپذیر است.

رقبای خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در بازار

با توجه به قیمت خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در بازار، می‌توان از رقبای زیادی در مقابل آن نام برد. با این حال باید پذیرفت که تعداد معدودی از مدل‌ها در رقابت شدیدتری با خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در بازار قرار دارند و حتی تا حدودی این محصول را مغلوب کرده‌اند. نباید از یاد برد که بخشی از علل انتخاب یک محصول در بازار فعلی مربوط به سلیقه شما و نیازهای شماست و نمی‌توان هیچ خودرویی را با قطعیت از دیگری برتر دانست. از رنو تندر ۹۰ پلاس به عنوان اصلی‌ترین رقیب آن یاد می‌شود. با قرار گرفتن در رنج قیمتی همسان با خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در بازار این خودرو نیز توانسته طرفدارانی برای خود در بازار دست و پا کند. برخلاف خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در بازار، این محصول بیشتر مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گرفته است. دنا پلاس توربو خودروی دیگری است که در کورس رقابت با خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در بازار قرار دارد هرچند کمتر نسبت به آن مورد اعتماد خریداران قرار گرفته است. در نهایت خودروی دیگری که شایسته رقابت با خودروی پژو ۲۰۷i صندوقدار در بازار است برلیانس H330 است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا