مجله خودرو

نقد و بررسی مشخّصات فنّی و امکانات رفاهی و ایمنی کوییک R

خودروی کوییک R یکی دیگر از خودروهایی است که پس از تغییر رویکرد شرکت سایپا در عرضه محصولات با توجه به نیازسنجی‌های صورت گرفته به بازار عرضه شد. کوییک R را به نوعی می‌توان نسخه بهبود یافته یا همان تیون‌شده کوییک اصلی دانست که اکثر تغییرات موجود در آن در بخش بدنه و نمای ظاهری است. کوییک R اکنون با یک فاصله سه ساله نسبت به پدر خود به بازار آمده و در تلاش است تا بر تکیه ظرفیت تولید کمپانی پارس‌خودرو به سهم مناسبی از بازار دست پیدا کنید. در نگاه اول اصلی‌ترین تفاوت آن با نسخه معمولی در تریم‌های که به رنگ قرمز و مشکی هستند نمایان خواهد شد. هرچند از لحاظ منفی کوچک‌ترین تفاوتی با نسخه معمولی وجود ندارد اما در عمل به شکل بسیار جزئی شاهد بهبود عملکرد در مدل کوییک R هستیم. خودروی کوییک R نیز مانند اسلاف خود بر پایه پلتفرم X200 طراحی شده است و تا حدودی از نظر ظاهری شباهت‌هایی به مدل C3 سیتروئن دارد. در نمای ظاهری رینگ آلومینیومی چهارده اینچی به صورت پیش‌فرض استفاده شده است و تریم‌ها باعث شده‌اند تا نمای کلی کوییک R نسب به نسخه اصلی جوان‌پسندتر و در اصطلاح اسپورت باشد.

کوییک R

مشخصات فنی

در کوییک R از پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم ۱۵۰۳ سی‌سی استفاده شده است. حداکثر توان خروجی این موتور طبق اعلام رسمی شرکت، ۸۷ اسب بخار است. در این پیشرانه از هشت سوپاپ برای تنفس و تزریق سوخت استفاده شده و شاهد سوپاپ‌های اضافی در جهت تقویت موتور یا کاهش مصرف سوخت نیستیم. فرمان نیز همانند تمام رقبای فعلی هیدرولیک است و می‌توان گفت که عملکرد قابل پذیرشی دارد. این خودرو توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اخذ کند؛ هرچند به گفته سایپا در عرضه ممکن است بتوان آن را به یورو ۵ ارتقا داد. در بخش ترمزها اما سایپا بازهم عملکرد خوبی نداشته و ترمزهای عقب برخلاف ترمز جلو کاسه‌ای هستند. استفاده از ترمز‌های کاسه‌ای به جای دیسکی در خودرویی با این سال ساخت و رنج قیمت برای مشتریان ممکن است دلسرد کننده باشد. گیربکس کوییک R دستی بوده و از گونه پنج دنده می‌باشد. این ترکیب پیشرانه و گیربکس کاملاً تکراری و در محصولات سایپا مسبوق به سابقه است پس هیچ سورپرایز خاصی برای مشتریان ندارد. می‌شد در این خودروی تولید ملی از گیربکس اتوماتیک با کیفیت و مقاوم برای رفاه بیشتر خریداران کمک گرفت اما متآسفانه این اتفاق رخ نداده است. در مجموع اما کوییک R از نظر مصرف سوخت، خودرویی اقتصادی است که مصرف ترکیبی سوخت آن حدود هفت لیتر در هر صد کیلومتر است. این موضوع می‌تواند کوییک R را به هدفی جذاب برای خانواده‌های ایرانی تبدیل کند هرچند فضای کم صندوق عقب یک مانع بزرگ محسوب خواهد شد. مصرف سوخت کم خودرو باعث شده تا باک نیز کوچک بوده و تنها ۴۱ لیتر حجم داشته باشد. در نهایت باید خاطرنشان کرد که هیچ تفاوت محسوسی از نظر فنی بین کوییک R و نسخه پایه آن وجود نداشته و اگر صرف مشخصات فنی خودرو را مد نظر دارید شاید بهتر باشد که خرید نسخه معمولی را انتخاب کنید.

کوییک R

امکانات رفاهی کوییک R

در این خودروی تولید ملی از قفل مرکزی و سیستم ایموبیلایزر استفاده شده است. کوییک R دارای آینه‌های جانبی برقی است و می‌توان از داخل اتاق ارتفاع چراغ جلو را تنظیم کرد. همچنین کیسه هوا علاوه بر راننده برای سرنشین جلو نیز تعبیه شده است و دستگیره درها از گونه آسان‌بازشو است. در ترمزهای کوییک R شاهد استفاده از سه تکنولوژی ABS/EBD/BAS هستیم. امکانات رفاهی کوییک R در بخش نمای ظاهری نسب به مدل پایه بیشتر بوده و شاهد چراغ مه‌شکن هم در بخش جلو و هم در بخش عقب هستیم و این باعث تثبیت بیشتر دید راننده خواهد شد. بخاطر حالت طراحی در شیشه عقب نیز از برف‌ پاک‌کن استفاده شده و در کنار این موضوع صندلی‌ها نیز تاشو هستند. این باعث می‌شود تا در صورت لزوم با توجه به فضای کم جعبه عقب بتوانید در شرایط خاصی از بخش صندلی‌های عقب به عنوان فضای بیشتر استفاده کنید. در مجموع طراحی داخلی همچنان بر پایه پلاستیک است و شاهد تفاوت عجیبی با مدل پایه نیستیم. هرچند با افزودن قطعات رنگی در بعضی بخش‌های شمایل داخلی کمی بهبود یافته است. مثلا دور دریچه کولر و دستگیره‌ها به رنگ قرمز درآمده و حس جدیدی برای مشتریان خواهد داشت. در بخش آمپرها و فضای پیش روی راننده نیز تفاوت فاحشی وجود ندارد. سنسور عقب نیز در این بازه قیمت امکان مناسبی است که برای رفاه رانندگان و امنیت بیشتر در نظر گرفته شده است. از نظر خود شرکت سایپا این خودرو طراحی شده بر اساس محافظت از عابر پیاده است؛ هرچند در این مورد چندان امکانات و توانایی های خارق‌العاده‌ای دیده نمی‌شود! این خودرو در سه رنگ های مشکی سفید، قرمز و آبی عرضه شده و بسته به انتخاب رنگ دارای خطوط با رنگ های مکمل متفاوتی است.

کوییک R

قیمت و رقبا

تحویل و عرضه این خودرو بر اساس اعلام رسمی شرکت سایپا از سال ۹۹ آغاز شده و قیمت آن در نمونه پایه ۶۹ میلیون تومان است. هرچند باید منتظر بود و دید در بازار آزاد قیمت این خود را تا چه حد افزایش پیدا خواهد کرد. در این رنج بازاری کوییک R مجبور است با خودروهایی مثل پژو ۴۰۵ و سمند رقابت کند و طبیعی است که با توجه به سابقه طولانی دو محصول مذکور در بازار شانس کمی برای بدست آوردن سهم زیادی از بازار دارد. البته رقبای کوییک R محدود به این دو مدل نمی‌شود. اگر بخواهیم پای خودروهای استوک را نیز به بررسی خود باز کنیم و آن‎ها را نیز یک انتخاب در نظر بگیریم کار برای کوییک R سخت‌تر نیز خواهد شد. با چنین قیمتی می‌توان یک ۲۰۶ تیپ دو با کارکرد مناسب را نیز انتخاب کنید. کمی سخت می‌توان پذیرفت که افراد و مشتریان خرید این محصول را به خرید خودروی ۲۰۶ ترجیح دهند چون شاید کوییک R ظاهر جدیدتری داشته و در نهایت یک خودروی نو محسوب شود اما ۲۰۶ امتحان خود را پس داده و نمره قبولی را از بخش اعظم بازار خودرو گرفته است. هر دو هاچبک هستند و اگر فضای جعبه عقب را در تیررس نداشته باشید عملاً دو رقیب اصلی این رنج خواهند بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا