اخبار خودرو

نیروی انسانی متخصص، سرمایه ‌ی بزرگ خودروسازی کشور

هدف این مقاله، بررسی نقش نیروی انسانی متخصص، سرمایه ی بزرگ خودرو سازی کشورمان ایران، می باشد. اگر به متون و مقالات مختلف حوزه ی منابع انسانی و مدیریت مراجعه کنید؛ واژه هایی مانند نیروی انسانی، تخصص، آموزش، پاداش، توسعه منابع انسانی، تعالی منابع انسانی، مدیریت راهبردی منابع انسانی و هزاران کلید واژه ای که با نیروی انسانی مرتبط است را خواهید دید. ولی آیا این نیروی انسانی، می تواند نقش موثری را در سیستم اقتصادی کشور ایفا کند؟ آیا می توان نیروی انسانی را مثل پول و دارایی های فیزیکی، جزئی از سرمایه به شمار آورد یا خیر؟

صنعت خودروسازی
نیروی انسانی متخصص، سرمایه ‌ی بزرگ خودروسازی کشور

حداکثر بهره وری در صنعت خودروسازی

آیا می دانید جایگاه صنعت خودرو در اقتصاد جهان کجاست؟  تولید و مصرف خودرو یکی از مهمترین منابع درآمد مالیاتی دولت ها در سراسر جهان است. صنعت خودرو قدمتی بیش از یک قرن داشته و ارتباط تنگاتنگی با بیش از شصت رشته صنعتی لکوموتیورانی دیگر دارد. در بر گیرنده حدود ٣.٧ درصد ارزش تولید ناخالص جهانی و ٧ درصد تجارت کالای جهان و ١٠ درصد تجارت کالاهای صنعت است و تعداد خودروهای موجود جهان، تقریبا یک میلیارد دستگاه می باشد.

اما برای کسب حداکثر بهره وری در صنعت خودرو چه باید کرد؟ در ادامه، تعدادی از راهبردهای اصلی برای رسیدن به بالاترین حد بهره وری ذکر شده است:

  • ضرورت حاکمیت تفکر استراتژیک نسبت به صنعت خودرو
  • ضرورت کسب توان واقعی خودرو سازی (توان طراحی خودرو و قطعات آن توسط نیروی انسانی) جهت بقای صنعت
  • نوپایی طراحی خودرو و قطعات آن، علی رغم وجود تجربه پنجاه ساله مونتاژ خودرو در کشور
  • نیاز به طی دوره انتقالی از مونتاژ صرف به خودروسازی واقعی (تاکید بیشتر بر توان طراحی شاغلین خودروسازی )
  • نیاز به اخذ حمایت های رگولاتوری بویژه حمایت از تعرفه های جدید خودرو، برای گذر از دوره انتقالی به توان طراحی
  • کاهش زمان دوره انتقالی با دریافت و اخذ سرمایه های خارجی در صنعت خودرو
  • خودروسازی به منزله واقعی و کسب تکنولوژی روز
  • ضرورت سرمایه گذاری داخلی جهت توسعه و نوسازی
مهندسی خودروسازی
حداکثر بهره وری در صنعت خودروسازی

اهمیت نیروی انسانی در تولید خودروی داخلی

نظریه پردازان حوزه نیروی انسانی شرکت ها، مانند رایت و مک ماهان  مدیریت راهبردی منابع انسانی را به عنوان الگوی به کارگیری برنامه ریزی شده ی منابع انسانی و فعالیت های مربوط در این زمینه به منظور دستیابی به اهداف شرکت تعریف کرده اند. این محققان بیان کردند که حوزه ی مدیریت راهبردی منابع انسانی شامل عوامل تعیین کننده تصمیمات درباره ی شیوه های منابع انسانی، ترکیب منابع سرمایه انسانی، تعیین مشخصات رفتارهای منابع انسانی مورد نیاز و اثربخشی این تصمیمات در ارائه ی استراتژی های مختلف کسب و کار و یا شرایط رقابتی می باشد. در منابع مربوط به مدیریت راهبردی منابع انسانی، توجه زیادی به ابعاد خصوصی نیروی انسانی شده است. از آنجا که دیدگاه مبتنی بر منابع، از منابع منحصر به فردی از شرکت ها مانند منابع با مزیت رقابتی دفاع می کند، بسیاری از این دیدگاه ها ما را به این نتیجه می رساند که مزیت رقابتی می تواند به بهترین شکل از طریق توسعه ی سرمایه انسانی شرکت به دست آید. امروزه اهمیت نیروی انسانی، موضوعی غیرقابل انکار است و این مفهوم هنوز هم به میزان کمی درک شده؛ چون صاحبان کسب و کار، هنوز هم با کارکنان شبیه به یک ابزار رفتار می کنند. تا جایی که در صنعت خودرو سازی کشور، مهندسان و تکنیسین‌های خودروسازی درگیر مونتاژ‌کاری شده اند و توجهی به توسعه منابع انسانی و ظرفیت های موجود نمی شود. این اشکال ناشی از آن است که متولیان مدیریت راهبردی منابع انسانی صنعت خودرو، سرمایه انسانی را به عنوان فرمی از سرمایه متعلق به خود و تحت کنترل شرکت در نظر می گیرند. برای رفع این مشکل باید مواردی مانند پیچیدگی ساختاری و نادیده گرفتن انسان در مدیریت راهبردی منابع انسانی، به منظور تولیدات خودروی ملی یا خودروی داخلی رفع شود.

نیروی انسانی
اهمیت نیروی انسانی در تولید خودروی داخلی

راهبردهای وضعیت کنونی و وضعیت ایده آل در صنعت خودرو

هر شرکتی با توجه به امکانات و دانش در دسترس خود، می تواند از استراتژی های متفاوتی بهره گیرد. سازمانهای خودرو سازی کشور که از استراتژی کاهش هزینه استفاده می کنند؛ به دنبال به حداقل رساندن هزینه های نیروی انسانی و تأکید بسیار کمی بر تحرک یا آموزش جهت توسعه و ترقی هستند. در این زمان سازمان­ها از بازار کار خارجی برای استخدام استفاده می­کنند؛ مشاغل محدودی را طراحی کرده و روی مسائل مربوط به عملکرد فردی تمرکز می کنند؛ به­علاوه امنیت شغلی کمی را تأمین می کنند. نتیجه چنین صنعت خودروسازی، مونتاژ یا کپی برداری صرف از محصولات خارجی خواهد بود. اما وضعیت ایده آل صنعت خودروسازی، زمانی است که استراتژی نوآوری را دنبال می کنند و بر خلاقیت و همکاری تأکید دارند. مهندسان چنین سازمانی خلاق، دارای روحیه همکاری، انعطاف پذیر، متعهد به اهداف سازمان و می توانند با عدم اطمینان و ابهام کنار بیایند. مدیران این سازمان بر شرح شغل، تعامل گسترده کارمندان، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد، استرس تیم و امنیت شغلی تاکید می­کنند. باتوجه به قشر عظیمی از جوانان تحصیل کرده در اقصی نقاط ایران، خوشبختانه پتانسیل زیادی برای رشد و تعالی در صنعت خودرو سازی وجود دارد.

خودروسازی
وضعیت ایده آل در صنعت خودرو

پرورش سیستم نیروی انسانی مطلوب صنعت خودروسازی

نیروی انسانی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بومی‌سازی صنعت خودرو و جهش تولید به وفور در کشور ما وجود دارد و سیستم­های مدیریت منابع انسانی می­توانند منبع قابلیت­ها و توانایی باشند که به مهندسان خودروسازی و مدیران آن ها، امکان می­دهد فرصت­های جدید را شناخته و برای آن­ها سرمایه­گذاری کنند. به همین منظور در هنگام توسعه سرمایه انسانی صنعت خودرو، موارد زیر بایستی در مرکز توجه قرار گیرد:

  1. اثربخشی سازمانی
  2. نیروی انسانی
  3. مدیریت دانش
  4. مدیریت پاداش
  5. روابط با کارکنان
  6. وضع مطلوب و موجود
صنعت خودرو
سیستم نیروی انسانی مطلوب صنعت خودروسازی

همچنین در سیستم نیروی انسانی صنعت خوروسازی کشور، سازمان­ها باید بر موارد زیر تاکید داشته باشند:

  1. تاکید بر نیروی کار داخلی و ارتقاء از درون
  2. چندین شیوه تبلیغاتی را در دسترس قرار داده و مشاغل چرخشی را تشویق کنند.
  3. تاکید یکسان بر بلند مدت و کوتاه مدت بر روی افراد گروه ارزیابی عملکرد
  4. آموزش و تحصیلات کارکنان
  5. ارتقاء توسعه کارکنان
  6. توجه به حقوق صاحبان سهام
  7. ایجاد امنیت شغلی طولانی مدت برای کارگران و مهندسان خودروسازی

در حقیقت، سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی یک جز لازم برای شرکت های خودروسازی است که موجب افزایش رضایت منابع انسانی و رسیدن به تعالی سازمانی می گردد.

نیروی انسانی
شرکت های خودروسازی

منابع:

  1. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1748-8583.2010.00165.x
  2. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09596110210433745/full/html
  3. https://www.britannica.com/technology/automotive-industry
  4. http://www.firstresearch.com/Industry-Research/Automobile-Manufacturing.html
برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا